Wednesday, March 13, 2013

Owl hat Square form/ Ugglehatt

A friend wanted a owl hat. I wanted to make a square shaped one so I decided to knitt it. I just knitted a rectangel and then sew it together at the sides. I just love how the hat looks on the upside down bowl. The tulip on the bowl looks likes the owl's foot.

 
En kompis ville ha en ugglehatt och jag bestämnde mig för att göra en fyrkantig hatt.
 
Först stickade jag ett rektangulärt stycke. Resår i grått, sedan brunt och till sist resår i grått igen. Sedan sydde jag ihop hatten i sidorna, satte på tofsar, ögon och näbb.
 
Jag är mycket nöjd med hur den blev. Vad som är svårast med den här sortens mössa är att bedömma hur lång man ska göra rektangeln. Göra man rektangeln för kort blir mössan inte tillrikligt djup/stor (även om den är bred) och slutar vid ögonbrynen.

No comments:

Post a Comment